Pentru
artistul Gheorghe Dican pasiunea pentru
culoare are dimensiuni şi directii precise.
Mizează pe culori tari, deseori stridente, imprimând o obiectivitate maximă
imaginilor. Este atras de efecte picturale
ce reduc fondul, uneori, la o singură culoare. Tablourile lui Dican
"emit" sunete bogate şi profunde, stârnite de o gândire deziderativă, în proiecţii cromatice a
unor stări dilatate de ochiul interior. Sunt eliberări energetice nebănuite, amuţite
sau refulate. Atâta culoare este de natură imnică, o sărbătoare a simţurilor, o
indescriptibilă despovărare - libertate şi vitalitate, o confesiune intimă declanşată
de corupţia cotidiană. Combinările extraordinare ale pulsiunii vitale traduse
prin culoare, relevă admirabil artistul, al cărui stranie luciditate ocupă, din
instinct, centrul emoţiei. Gheorghe
Dican îşi retrăieşte sentimentele ca pe o aventură, obiectivând trăirile
intime şi experienţa personală. Versalitatea nu-l atinge, el dă măsura reală a propriei
fiinţe: ..."Totul depinde, fără îndoială, de tensiunea lăuntrică a
artistului, de dramatismul lucrurilor pe care vrea el să le spună" (Robert
Rauschenberg). Pictura
ca acţiune formulată de Hartung, cel
mai de seamă dintre reprezentanţii şcolii new-yorkeze, oferă artistului
virtualitatea refacerii armoniei universale prin intermediul gestualismului şi
materiei colorate care deschide uşile secrete ale emoţiilor. Fără ostentaţie crede
îndeajuns în forţa culorilor eliberatoare, energia cromatică izbind tensiunile
obscure de dinafară. Atunci când sentimentul frumosului substituie sentimentul
binelui, impresionează estetic, mesaj direct şi cald totodată, învăluindu-l pe
privitor.
Măiestria
lui Vasile Soponariu ne invită să ne
închipuim un scenariu fantastic populat de personaje suprarealiste de forme
zoomorfe sau umane obscure, ce restituie splendid frumuseţea. Ivite din lumea brută a metalului
supus visceral, "trăiesc" o tragedie aproape neîntreruptă, aceea a
coincidenţei haos-lizibilitate. Sculpturile artistului surprind gesturi subtile
din mişcarea nebunului sau a actorului, care le face traductibile mergând
dincolo de raţiune. Personajele degajă o realitate de o sluţenie moştenită de
la oameni, magic deturnată de la destinaţia dintâi. Privind aceste figuri
solitare, răsucite, magnetice, dansând, avântîndu-se, până într-atât încât,
avem senzaţia că domină, ca o ameninţare ce planează asupra comunicării.
Hărţuite parcă de datoria creatorului visceral, rămân în ochii noştrii, măşti
definitive şi insurmontabile, reprezentări cu grimase, revelatoare, orbitoare
chiar. Deşi nu la fel de fragile ca sculpturile lui Alberto Giacometti, încearcă aceiaşi vulnerabilitate, internă şi
externă, de expresie umană. Vasile
Soponariu îşi tăinuieşte sensibilizările, când timpul nu i se mai opune
transformă
în erezie fascinantă tot ceea ce, înăuntrul său, contravine moralităţii îngăduite.
Există o măreţie a artei când ne poartă până la
contemplaţie: îi poţi amâna limitele dar nu să
le negi cu totul. Creaţia îşi joacă rolul furnizând o manieră de a privi, a
simţi, a cunoaşte şi a repune în discuţie problema sensului vieţii. Gheorghe Dican şi Vasile Soponariu sunt artiştii care răstoarnă subtilele
constrângeri spirituale transformându-le într-un preaplin de a fi. Nuditatea
evidenţei construieşte o lume interioară, din care răzbat demersuri artistice
seducător estetice, muzicale, poetice chiar, întemeiate pe o exacerbare a
facultăţilor intuitive. Deposedaţi de convulsiile moderne, necompromişi de
puterea mercantilă şi ordinea mondenă, cultivă separat, dar împreună, nevoia
exaltată de frumuseţe cu preţul originalităţii lor de gândire, al forţei
cromatice perturbatoare şi al supleţei imaginaţiei.
Cotidianul Desteptarea Bacau
Revista Ateneu/pag.22
Revista Ateneu/pag.22