vineri, 18 iunie 2010
Vreau să încep printr-un pasaj foarte interesant: "Mi s-a întâmplat să observ la o făptura în picioare, în metrou, o gamă atât de intinsă de modificări fizice, care mai de care mai picante și mai fascinante, că nu-mi puteam lua ochii de la ea. Erau mici evenimente, la glezne, la cap, la mâini, capodopere rapide imediat retușate sau bifate, care-mi satisfaceau nevoia de a găsi frumusețea n mobilitatea aparențelor, nu în încremenirea lor. Acest trup era o sarbătoare, dar ea nu știa, poate nici nu i-o spusese nimeni niciodată." (citat din Marcel Moreau)
Vreau să încep printr-un pasaj foarte interesant: "Mi s-a întâmplat să observ la o făptura în picioare, în metrou, o gamă atât de intinsă de modificări fizice, care mai de care mai picante și mai fascinante, că nu-mi puteam lua ochii de la ea. Erau mici evenimente, la glezne, la cap, la mâini, capodopere rapide imediat retușate sau bifate, care-mi satisfaceau nevoia de a găsi frumusețea n mobilitatea aparențelor, nu în încremenirea lor. Acest trup era o sarbătoare, dar ea nu știa, poate nici nu i-o spusese nimeni niciodată." (citat din Marcel Moreau)
Dacă Marcel Moreau, într-un extras
de scrisoare catre Anais Nin (1971), considera că nu-i destul ca "scriitura
să fie un cântec, trebuie să drogheze, să încânte, să provoace la cititor
somptuase clătinări intime...", cum poate vedea pictorul femeia? Dacă doar scriitura poate
surprinde printr-o impresie atât de puternică, o imagine, un tablou sau mai
multe, trebuie că pictura explorează la fel adânc sau mai mult, lumea
simțurilor.
Ori, un astfel de travaliu de
observare și asezare în pânză - plăcut de altfel, de ce sa nu recunoastem, - a
atins un anume grad de dominare a tehnicii artistice astfel încât, artistul
Liviu Nedelcu s-a instalat demult și foarte bine în conștiința criticii de
specialitate și în primele rânduri ale artei plastice contemporane. Stăpânirea
tehnicii prin virtuozitate este condiția sine qua non în domeniul multiplului,
al proliferarii imaginii, a modelului în conjugarea sintetică dintre grafică și
pictură. Expoziția cu nuduri este un eseu încărcat de delir și tumult, este o
consacrare solemnă și quasireligioasa a femeii, adevarată, eternă, poetică,
halucinantă și fascinantă într-u totul. Este celebrarea celei căreia îi este
dedicată cu simplitate, rezumând o elaborată dispunere în seria nudurilor fără
complexitatea ideii de începere sau de sfârșire a șirului. Locul femeii este
demn, mai degrabă tăcut decât arată retorica ei obișnuită în cotidian.
Explorarea fără margini dă noi
dimensiuni creației, frumusețea expresiei fiind țelul suprem al artistului
Liviu Nedelcu, de atingere a armoniei, un obiectiv îndeplinit prin rafinamentul
cromatic și linia desenului. S-a angajat într-un adevarat joc semnatic de semne
plastice, dominat de mai mult decât cunoașterea emotională în care, ne relevă
faptul că, femeia nu este și nu trebuie să fie un obiect. Este izvor de
venerație unde îngenunchierea pentru artist este obligatorie. O solitară
cunoaștere care acționează prin catapultări bruște, ori spărturi însângerate în
spatiul perturbat: adorația cade la învoială cu trupul, gândirea și
sensibilitatea.
O astfel de caligrafiere plastică a
nudului feminin, realizat inspirator ne amintește de Pallady care nu-și dorea
altceva decât să exteriorizeze emoțiile și să împărtășească impresiile.
În final o recomandare: cine nu are un "Pallady" să cumpere un "Nedelcu".
În final o recomandare: cine nu are un "Pallady" să cumpere un "Nedelcu".
2 comentarii:
Trimiteți un comentariu